Waar moet je op letten bij het schrijven van een Post
1. Luisteren & luisteren naar je publiek
Om aandacht te generen van de ander, is het ontzettend belangrijk dat je leert invoelen wat die ander belangrijk vindt. Meestal scharen we dat onder de noemer ‘luisteren’, maar dit heeft veel meer te maken heeft met ‘voelen en zien’ dan met ‘begrijpen en horen’.
Als je de aandacht wil van de ander is het herkennen van behoeftes je grootste troef. Dat heet empatisch luisteren. Kijk wat iemand nodig hebt en kies dan bewust wat je teruggeeft uit de kennis en ervaring die jij te bieden hebt. Alleen dan lever je waarde en zorg je voor connectie.
2. Wees voedend en positief
Je social en online aanwezigheid is tegenwoordig veel belangrijker dan je cv. En alles wat je post blijft vindbaar. Realiseer je alleen al daarom heel goed wat je plaatst, want het wordt onderdeel van je online identiteit. Een tip is om daarom alleen maar voedende content te delen: kies voor lol, lessen, tips en aanbevelingen. Laat negativiteit altijd achterwege en stel vragen zodat anderen weer erop kunnen reageren.
3. Wees echt aanwezig, waar je je profileert
Social media is tweerichtingsverkeer. Het is daarom niet meer dan logisch dat je actief aanwezig bent op het platform dat je kiest om jezelf op te profileren. De tijd dat we alleen nog per mail of telefoon bereikbaar waren is allang voorbij. Ja, het kost tijd om je privéberichten te beantwoorden of onder posts te reageren, maar op het moment dat je online gaat, kies je daarvoor.
In privéberichten vinden ook echt mooie gesprekken plaats, dus laat zoiets niet zomaar over aan een assistent, maar doe het zelf. Uiteindelijk ben jij de eigenaar van wat je aanbiedt. LinkedIn is een van de beste platforms om aan social selling te doen en de klanten naar je toe te laten komen. Zorg dan ook dat je er bent. Geen excuus.
4. Gebruik LinkedIn optimaal: ga op zoek!
De meeste LinkedIn-gebruikers zenden alleen maar. In het beste geval denken ze na over hun posts en reageren ze onder hun eigen bijdragen. Maar er kan zoveel meer. Denk aan social selling. Ga naar aanleiding van reacties ook privé in gesprek en zorg dat je actief op zoek gaat naar potentiële klanten. Je netwerk is waarschijnlijk nergens zo kwalitatief en groot als op LinkedIn, dus maak er gebruik van en leer zoeken en contact leggen.
5. 4-1-1-regel: de balans tussen waarde geven en commercialiteit
Het gaat in het delen van commerciële en niet-commerciële content altijd om de balans. In eerste instantie lever je waarde, informatie die relevant is voor je netwerk. Doe je dat consequent? Dan mag je ook dingen vragen en aanbiedingen doen. Dat is de wet van de wederkerigheid. Die balans is wel vrij belangrijk, want niemand houdt van ‘spammers’.
Als je het echt lastig vindt, gebruik dan de 4-1-1-regel. Deel 4 keer waarde en kennis, plaats daarna één commerciële post vanuit je bedrijf of jezelf waarin je iets vraagt of aanbiedt en deel daarna een meer persoonlijke post over jezelf, waardoor mensen je beter leren kennen. Zo zit je altijd goed.