Waar moet je op letten bij het schrijven van een Post (deel 2)

6. Free content: geef zoveel weg als je kunt!
Content weggeven is een van de fijnste dingen om te doen en om te ontvangen, want je biedt waarde en bent daarmee belangrijk voor de ander. Als trainer, spreker, ondernemer of professional heb je ontzettend veel te geven. Veel meer dan je denkt. Je hoeft daarom niet bang te zijn om veel weg te geven.

Waarom? De voordelen wegen enorm op tegen de nadelen. Niemand onthoudt toch alles wat je deelt en het publiek dat die post ziet, verandert ook steeds. Dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand de hele puzzel in elkaar legt zonder jou. Denk aan een concert van je favoriete artiest. Als je daar naartoe kunt, maakt het niet uit dat je de muziek al kent.

7. Extra trucs om mensen te laten stoppen met scrollen
Er zijn heel veel tips die je niet alleen in spreektaal, maar ook in schrijftaal – dus op LinkedIn – kunt verwerken. We hebben weinig tijd en aandacht versnippert, dus het is belangrijk dat je waarde geeft als je aandacht eist. Een goede manier om aandacht te trekken voor je boodschap is gebruik te maken van ‘pre-pumping’ en directe commando’s.

Pre-pumping betekent dat je de aandacht vraagt voor de zin die erna komt. Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ga een heel gave tip delen die ik vaak gebruik…’
  • ‘De crux zit m in het volgende…’
  • ‘Dit mag ik eigenlijk niet delen…’
  • ‘Wat veel mensen niet weten…’
  • ‘Wat me enorm verbaasd heeft…’
  • ‘Let goed op!’

Op die manier zorg je ervoor dat mensen extra oplettend zijn en je boodschap die erna komt beter blijft hangen. Dat is immers wat je wil: dat mensen iets met je boodschap doen, laten of nooit meer vergeten.

Commando’s helpen daar net zo goed bij, want commando’s zorgen voor aandacht en in actie komen. Dit werkt natuurlijk alleen als je daarna ook echt waarde biedt. Komt er na deze pre-bumper niks van waarde? Dan haken mensen heel snel af.

 

8. Foto’s: do or don’t?
Mensen zijn visueel ingesteld, dus ja, een foto kan helpen, omdat een plaatje 60.000 keer sneller in ons brein komt dan tekst. Het is dan wel heel belangrijk dat het een foto is die waarde toevoegt. Dus gebruik nooit stockfoto’s en investeer in een goede beeldbank en plaats een foto die echt past bij je post. Anders werkt het alleen maar averechts.

Een contentvorm die nog veel te weinig gebruikt wordt, maar wat ons betreft wel de toekomst heeft op LinkedIn, is video. Daar kun je echt verschil mee maken. In dat kader: kies altijd wat bij je past. Schrijf je graag en hou je niet van camera’s? Kies dan voor een geschreven post of een artikel. Praat je liever? Ga dan niet bloggen, maar probeer eens een gesproken video.

 

9. Vermijd jargon
LinkedIn is een zakelijk platform. Veel mensen verwarren zakelijk met moeilijk. Dat hoeft niet en werk tegen je. Zorg ervoor dat de content die je plaatst makkelijk verteerbaar is. Vermijd jargon. Hou het simpel. Deel waardevolle tips, gebruik een simpele metafoor die iedereen snapt, deel waarde, kennis of gebruik storytelling en hou het zo eenvoudig mogelijk.

 

10. Wat moet een post altijd bevatten: de 3 E’s
Of je nu een LinkedInpost schrijft of iets anders, zorg ervoor dat je altijd de drie E’s in je boodschap hebt verwerkt:

  • Educatie,
  • Entertainment, en
  • Empowerment

Deze drie elementen heb je nodig om een post succesvol te laten zijn. Educatie gaat over de waarde die je levert, je moet iets goeds te melden hebben om het vertrouwen te winnen van je lezer of luisteraar. Entertainment gaat over de vorm: is die niet goed? Dan wordt het saai en haakt je publiek af. Empowerment gaat over de what’s in it for me. Als je lezer dat begrijpt, kunnen ze er iets mee doen. Ontbreekt dat? Dan is er geen reden om aandacht te besteden aan je post.

Deel 1 van deze serie Tips vind je hier