Vergroot je bereik

Laat je netwerk groeien

Kenmerken van LinkedIn

Het LinkedIn abonnement is bedoeld voor leden die zich met name richten op de B2B markt en producten en/of diensten willen promoten.

  • Ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar
  • Ruim 1 miljoen dagelijkse gebruikers (21%) en groeiende
  • Ruim 675 miljoen wereldwijde gebruikers
  • Zeer geschikt voor B2B markten om Producten en/of Diensten te promoten

LinkedIn is het Social Media kanaal dat vrijwel voor iedereen geschikt is, daar hoeft je merk / brand geen specifiek eigenschappen voor te hebben.

De content die op LinkedIn geplaatst wordt, is op zakelijkheid gericht, vakantiefoto’s, kook & bak recepten, etc. zijn hier niet te vinden of worden als ongepast beschouwd. LinkedIn staat synoniem voor professionaliteit. Mensen en merken die zich niet aan de “regels” houden,  worden vaak door andere gebruikers gecorrigeerd.

Dus wil je contacten met je connecties onderhouden houd je aan de regels en je zult merken dat LinkedIn het perfecte Social Media platform voor deze doelstelling is.

“Je LinkedIn profiel, Persoonlijk of Zakelijk?”

Linkedin heeft een aantal mogelijkheden om je te profileren of je vraag en aanbod nader toe te lichten. Wij zetten een aantal daarvan even op een rijtje. Vergeet niet dat je ook zaken op je eigen website kunt promoten. 

  • Je persoonlijk profiel
  • Je bedrijfsprofiel (bedrijfspagina)
  • Showcasepagina’s

Persoonlijk profiel

Het persoonlijk profiel is zoals het genoemd is, dat betekent dat publicaties zoals Posts aan de persoon zijn gekoppeld die deze plaatst. Betreft het een medewerker, die uit dienst kan gaan, blijft de Post gelinked met de persoonlijke pagina.

Het persoonlijk profiel heeft een handige tool om te beoordelen hoe goed dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die Linkedin te bieden heeft. Dat betreft de Social Selling Index, ook beken als SSI. Hierover later meer. 

Het is voor het bereik van een Post van groot belang dat een persoonlijk profiel door Linkedin als “zeer deskundig” wordt beoordeeld. Dit en meer wordt behandeld in één van de trainingen die behoren tot een Lidmaatschap van Promote Your Post.   

“Meten is weten, bekend met de Social Selling Index?”

  • SSI = Social Selling Index
  • Gebaseerd op je persoonlijk profiel
  • Zo kun je je SSI opvragen

SSI van een starter

Linksboven kun je zien hoe je het doet op Linkedin ten opzichte van je branche genoten. Hoe lager het percentage des te beter.

Rechtsboven zie hoe je het doet ten opzichte van je eigen netwerk. Hoe lager het percentage, des te beter. 

Je doel is om bij de beste 1% van je bedrijfstak en bij de beste 1% van je eigen netwerk (contacten) te horen.

In het midden zie je score gebaseerd op de 4 componenten zoals beschreven. Hoe je je score per component kunt verbeteren komen we zo op terug.

Hier geldt hoe hoger je score, des te beter.

SSI van iemand die al even "bezig"is op LinkedIn

Een Linkedin SSI ( Social selling Index ) van iemand die al even met Linkedin actief is

SSI van iemand die een jaar met Promote Your Post werkt.

Linksonder zie je in welke bedrijfstak je bent ingedeeld, dit heb je zellf opgegeven toen je je profiel hebt aangemaakt. Als dit niet meer aansluit met je actuele functie / werkgever kun je dit aanpassen.

De score van 29 geeft aan dat er veel van de collega’s het minder goed doen dan de eigenaar van deze SSI, die 76 scoort.

Rechtsonder zie je de scores ten opzichte van je eigen netwerk (contacten).

“Zo kan Promote Your Post je helpen jouw SSI te verbeteren”

  1. Je “persoonlijk” merk creëren
    • Zorg voor een “Zeer deskundig” profiel
    • Tenminste enkele artikelen met “kennis”

  2. De juiste personen vinden
    • Maak gebruik van de zoek functie om contact gegevens te vinden.
    • Neem de tijd om een profiel door te nemen

  3. Informatie / kennis uitwisselen
    • Plaats regelmatig een Post en/of Artikel

  4. Relaties opbouwen
    • Nodig leden van Promote Your Post uit connectie te worden
Bren je linkedin ssi (social Selling Index) naar een top niveau met Promote Your Post

TIP Check jouw SSI

Om je SSI te bekijken moet je wel inloggen of ingelogt zijn op jouw LinkedIn account.

Je SSI bekijken

“Bedrijfsprofiel voor, bestaande bedrijven en starters?"

Bedrijfsprofiel / Bedrijfspagina

Een bedrijfsprofiel hoort zoals de naam doet vermoeden bij een bedrijf of organisatie. Geplaatste artikelen en Posts zijn aan het bedrijfsprofiel gekoppeld en blijven vindbaar als zijnde een Post van het bedrijf. Een bedrijfspagina kent geen SSI, maar heeft diverse statistieken met betrekking tot bezoekers, volgers en updates. Zo krijg je van bezoekers inzicht in de functies, de omvang van de bedrijven en organisaties waar zij werken, de vestigingslocaties, etc.

Tevens is het mogelijk in de vorm van Rollen meerdere Beheerders en Analisten rechten te geven om Posts en andere content te plaatsen en onderhouden. Zo zou je het plaatsen van Posts kunnen uitbesteden aan een extern bureau of aan een eigen Sales & Marketing afdeling.

Bedrijfspagina’s zijn er niet alleen voor bestaande bedrijven en organisaties. Voor startende bedrijven met groei aspiraties is het van belang dat je op het juiste moment bepaald of je volgers / contacten, je persoonlijk profiel of voor je bedrijfsprofiel wilt laten volgen. 

“Bedrijfsprofiel geen SSI, wel diverse statistieken"

Enkele voorbeelden van statistieken "Bezoekers"

“Showcasepagina, Groepspagina"

Showcasepagina's

Een showcasepagina heeft vrijwel dezelfde mogelijkheden als een bedrijfspagina, je kunt het als een verdieping voor specifieke activiteiten of van een bepaalde afdeling zien. Dit kan prima werken als je bedrijf of het bedrijf waar je voor werkt uiteenlopende activiteiten heeft met elk een doelgroep aan volgers waarvan de interesses dermate ver uit elkaar liggen dat je de volgers niet lastig wil vallen met alle activiteiten van het bedrijf.

Een andere toepassing voor een showcase pagina kan een “project” zijn, waar project betrokkenen samen informatie delen over het project.