Hoe schrijf je #hashtags

Schrijf hashtags altijd aan elkaar. Zelfs als ze uit meerdere woorden bestaan en zelfs als je in correct Nederlands een koppelteken zou toevoegen. Anders ziet LinkedIn alleen het eerste deel als hashtag. Dus niet: #LinkedIn-tips, maar #LinkedInTips of #linkedintips.

 

Verder is het aan te raden om bij hashtags die uit meerdere woorden bestaan, elk woord met een hoofdletter te laten beginnen. Dus bijvoorbeeld: #LinkedInMarketing, in plaats van #linkedinmarketing. Daar zijn 2 redenen voor:

1. Voorkomt mogelijke verwarring
Ten eerste zorgt dit ervoor dat de hashtag beter leesbaar is, waardoor er geen verwarring kan ontstaan.

2. Toegankelijker voor blinden en slechtzienden

 

Ten tweede zijn hashtags die op deze manier geschreven worden ook beter te lezen voor blinden en slechtzienden die een screenreader gebruiken.

 

Hoe kies je de juiste hashtags?
Het kiezen van de juiste hashtags is misschien wel het lastigste aan hashtags op LinkedIn. Vaak maken mensen van willekeurige woorden een hashtag, ze kiezen hashtags die niets te maken hebben met hun dienstverlening of ze gebruiken veel te populaire hashtags waardoor hun post direct ondersneeuwt.

Enkele tips om de juiste hashtags te kiezen:

  • Kies voor een mix van populaire en minder populaire hashtags
  • Kies voor hashtags die bij je dienstverlening passen en die je doelgroep ook gebruikt
  • Hanteer een basislijst met hashtags en voeg daarnaast post-specifieke hashtags toe

 

Maar je kunt natuurlijk ook zelf een hashtag verzinnen en hier een community omheen creëren. Ik zou bijvoorbeeld elke dinsdag een LinkedIn-tip kunnen delen onder de hashtag #ContractManagement. Mensen die op die hashtag klikken, zien vervolgens al mijn LinkedIn-posts overzichtelijk onder elkaar staan.

 

Bonustip:
Staar je niet blind op het aantal volgers dat een hashtag heeft, maar kijk ook hoe vaak de hashtag gebruikt wordt. Mensen die jouw hashtag niet volgen, kunnen immers ook bij jouw post terechtkomen als ze op de hashtag klikken.

 

Hoe zoek je op hashtags?
Je kunt op hashtags zoeken door (linksboven) het zoekvenster op de homepage van LinkedIn te gebruiken. Terwijl je begint met typen, geeft LinkedIn al een aantal suggesties. Klik op een van de hashtags en vervolgens zie je de posts waarin deze hashtag is gebruikt. Ook zie je hoeveel volgers de hashtag al heeft en kun je hem zelf gaan volgen.

 

Hoeveel hashtags moet je gebruiken? 
Uit een onderzoek in 2000 bleek dat 3 tot 9 hashtags optimaal is en dat alles daaronder en daarboven een negatieve impact heeft op je bereik. Vanuit LinkedIn zelf wordt echter geadviseerd om maximaal 3 hashtags te gebruiken. Deze hashtags worden namelijk ook toegevoegd aan de URL van je post en dragen zo bij aan jouw vindbaarheid in Google.